ضرورت اعلام نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای توسط دولت

مدیرعامل اتحادیه چای‌کاران شمال کشور بر ضرورت اعلام نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای توسط دولت در سال زراعی ۹۹ با توجه به تورم واقعی جامعه تأکید کرد.

مازیار جعفری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان چای اظهار کرد: عدم تعادل قیمت‌گذاری نرخ خرید تضمینی برگ سبز با توجه به تورم واقعی جامعه یکی از اصلی‌ترین مشکل کشاورزان چای‌کار است.

وی با تأکید بر لزوم توجه بیشتر دولت در اعلام قیمت برگ سبز چای برای سال زراعی جدید افزود: اگر نرخ خرید تضمینی متناسب با تورم واقعی در بخش‌های مرتبط با چای نباشد باعث رهاسازی و تغییر کاربری باغات می‌شود و این موضوع در چند سال اخیر به‌وضوح قابل‌رؤیت است.

مدیرعامل اتحادیه چای‌کاران شمال کشور با بیان اینکه انگیزه کشاورزان چای‌کار زمانی جهت تولید برگ سبز بالا می‌رود که واردات چای و تعرفه گمرکی به‌صورت واقعی و طبق نیاز جامعه انجام شود، تصریح کرد: اگر چای‌کار و یا یک کارگر در باغ چای بتواند درآمدی معادل حقوق قانون کار را به دست آورد ایجاد انگیزه تولید در آن ایجاد می‌شود. 

وی با بیان اینکه نقش محوری اتحادیه چای‌کاران شمال کشور در راستای حمایت از کشاورزان چای‌کار در تمام زمینه‌های مرتبط با چای است، گفت: نرخ خرید تضمینی و اقدامات لازم جهت کیفی سازی برگ سبز از مهم‌ترین و مؤثرترین حمایت‌های این اتحادیه از چای‌کاران و تولید داخل است.

جعفری نیاز مصرف سالیانه چای در کشور را حدود ۱۰۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: از این میزان تقریباً ۲۵ هزار تن آن در ۱۶۰ کارخانه چای سازی کشور تولید و بقیه از خارج وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه اراضی زیر کشت چای در شمال کشور 25 هزار هکتار است، خاطرنشان کرد: ۵۵ هزار خانوار در گیلان و مازندران در تولید چای فعالیت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *